Menu

پربازدیدترین های فعالیت های فرهنگی

با حمايت شرکت کار و انديشه نمايش دورهمي زنان شکسپير در سالن استاد سمندريان مجموعه ايرانشهر به روي صحنه رفت 1393/08/19
نهمين دوره ي مسابقات ملي پل هاي ماکاروني با حمایت شركت كار وانديشه در دانشگاه صنعتي اميرکبير برگزار گرديد. 1393/08/20
حضور شرکت کار و اندیشه در کنسرت خیریه استاد شهرام ناظری 1393/08/20
همايش يك روزه دياليز صفاقي جهت نفرولوژيست ها و بازديد از شرکت داروسازی ثامن، با حضور بيش از هشتاد نفرولوژيست برگزار گرديد. 1393/08/20
21 بهمن مسابقات اسنوبرد و عکاسی EBARA GAMES برگزار گردید 1393/08/20
معرفی و خلاصه کتاب روحي براي آفريدن 1393/08/20
زنگ افتتاح نمايش «آرسنيک و تور کهنه» که از حمايتهاي شرکت کار و انديشه بهره ميبرد، در شامگاه 11 مردادماه با حضور عليرضا خمسه نواخته شد. 1393/08/20
نمایش هملت با حمایت کارو اندیشه به روی صحنه رفت 1393/10/03
کار و انديشه حمايت کننده نمايش رد پاي صورتي 1393/10/03
نخستين کنگره بين المللي سرطان کودکان در بيمارستان محک، با همکاري انجمن خون و سرطان ايران و انجمن خون و سرطان آلمان برگزار گردید 1393/10/03

پربازدیدترین اخبار

کار‌و‌اندیشه حـامی مـاهی‌های قرمز
پروژه های بین المللی
KHS برنده جايزه بهترين بسته بندي آلمان
سمینـار ٣ روزه تعمیر و نگهداری چیلر
مسابقات بین المللی تنیس فیوچرز کیش
پنجمین کنفرانس صنعت احداث و انرژی
کار و اندیشه بر فراز قله کلیمانجارو
تجلیل از «کـار و اندیشـه» در همایش نام و نشان ماندگار
همايش كمپانی Stilmas در زمينه تجهيزات آب سازی مورد استفاده در صنايع دارويی
شادمانه های 25 سالگی محک
همکاری کار و اندیشه در پروژه های سفارتخانه چین و ژاپن
چیلر سانتریفیوژ مغناطیسی هایر به اروپا صادر می شود
تامین سیستم تهویه مطبوع مجتمع تجاری و فرهنگی کوروش
تأمین ١٥٠٠ تن تبرید در پتروشیمـی کـاوه
برگزاری همايش كمپاني Union دانمارك در زمينه" سيستم هاي بازيافت گاز كربنيك" در ایران
افتتاح آزمایشگاه مشترک هایر و میتسوبیشی الکتریک
شرکت در نظر سنجی خدمات پس از فروش مشتریان تهویه مطبوع
بیست و سومین همایش بین المللی مهندسی مکانیک
افتتاح نمایشگاه دائمی کـارواندیشـه در اصفهـان سیتـی سنتـر
تجلیل از مديران كار و انديشــه در جمع فارغ التحصیلان برتر دانشـگاه آزاد اسلامی
کار و اندیشه همه شما را به نوشیدن 1 لیوان آب دعوت میکند!
کار و اندیشه، پایگاهی برای تکیه اهالی فرهنگ و هنر
حمایت شهرام ناظری و کار و اندیشه از بیماران جذامی شهر مهاباد
درخشش نمایش هم هوایی در جشنواره تئاتر فجر
سمینار دیالیز صفاقی در بیمارستان لبافی نژاد
سمینار بیهوشی کودکان تبریز با همکاری کـار و اندیشـه
کار‌و‌اندیشـه ارائه‌کننده‌ خدمات مهندسی، صنعتی و پزشکی در کشور
با شعار " خانواده ای برای حمایت" به استقبال روز جهانی هموفیلی می رویم
سعي کرده ايم از بهترين امکانات براي رفاه حال مردم در اين مجموعه استفاده کنيم.
حضور کار و اندیشه در بيست و سومين نمايشگاه بين المللی Agrofood
حضور کار و اندیشه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
کار و اندیشه در بزرگداشت روز ملی خلیج فارس
چيلرهاي جذبي گزينه مناسبي براي استفاده در کشورمان هستند
گردهمايي تومور ويلمز با همکاری کار و اندیشه در بيمارستان امير در شيراز
کار و اندیشه و نخستین شب‌های موسیقی بارانا

جور ديگر بايد انديشيد

1000509261001_1822941199001_BIO-Biography-31-Innovators-Steve-Jobs-115958-SF.jpg

1395/09/04 | کارواندیشه

" استیوجابز در مصاحبه ­ای ماندگار با خبرنگار نیویورک تایمز از یکی از عادات شخصی و دیرینه­ اش سخن گفت که شاید مهم ترین راز نوآوری و پیشرفت او باشد. او در این مصاحبه گفته است: «هر روز صبح که از خواب برمی­خیزم، در مقابل آیینه می ­ایستم و از خود می­ پرسم، اگر امروز آخرین روز زندگی­ ام باشد آیا مصمم هستم تا آنچه را که اراده کرده ­ام تحقق بخشم؟»
"

                                                                                                      نگاهي گذرا به رازهاي نوآوري استيو جابز

                                                                                                                          محمدمهدی تابع­ قانون

هنگامي كه صحبت از نوآوري و خلاقيت به ميان مي آيد، استيو جابز مدير عامل مشهور شركت اپل، اسطوره ­اي بي­ رقيب و بي بديل است كه با پيروي از شعار «جور ديگر بايد انديشيد» پله­ هاي ترقي و ابتكار را خيلي زود طي كرد و به الگويي بي نظير در دنياي علم و تكنولوژي تبديل شد. اين شعار براي استيو جابز، نه فقط يك ابزار مديريتي و بازاريابي، بلكه يك نوع روش زندگي و موفقيت بود. او توانست با پياده كردن و عمل به اين شعار، محيط مساعدي را در شركت اپل پديد آورد كه در آن به ابتكار و دگر انديشي فرصت بروز پيدا كردن و شكوفا شدن مي­دادند. جابز با ايجاد چنين محيط مناسبي توانست به مصاف رقباي قدرتمند و مشهور برود و بر آنها غلبه كند و با توليد انقلابي­ ترين محصولات و جذب وفادارترين مشتريان،‌ دنياي علم و تكنولوژي را مديون خود سازد و بر دشوارترين چالش ­ها چيره گردد.  
به طور كلي، ‌استيو جابز، اصول هفتگانه­اي را در شركت اپل بنياد نهاد كه الهام­بخش نوآوري­ ها و موفقيت­ هاي بسياري در اين شركت شد و دنياي تكنولوژي­ هاي نوين را دگرگون ساخت و در اينجا به طور گذرا به آنها پرداخته خواهد شد.


اصل اول: آن كاري را انجام دهيد كه دوست داريد، درباره حرفه­ تان جور ديگري بينديشيد.
هنگامي كه استيو در سال 1972 فقط پس از يك ترم تحصيل در دانشگاه مشهور «ريد» در اُورگان، تصميم به ترك دانشگاه براي هميشه گرفت، ‌والدينش از او قطع اميد كردند ولي استيو به آنها و جهانيان نشان داد كه چرا اين تصميم را ‌گرفته است. بعد از یک دهه، تمام موفقيت­ها و كاميابي­ها از آنجا ناشي مي­شد كه استيو، آن كاري را كرد كه دوست مي­داشت و به درست بودن آن باور كامل داشت. او درباره كار و حرفه­اش به گونه­اي ديگر انديشيد و با پشتكاري مثال زدني به دنبال تداوم علايق خود بود. استيو جابز معتقد بود براي فردي که به کارش عشق می­ورزد پذيرفتن سختي­هايي چون هجده ساعت كار روزانه و هفت روز هفته را كار كردن چندان دشوار نخواهد بود و در چنين شرايطي است كه فائق آمدن بر مشكلات و موانع امكان پذير خواهد بود. جابز عاشق تغيير دادن جهان و ساختن دنيايي بهتر و زيباتر بود و از تمام كساني كه با آنها كار مي كرد مي خواست تا به فكر دگرگون ساختن جهان باشند.
استيو جابز در سخنراني تاريخي­اش در جمع دانشجويان دانشگاه استانفورد در سال 2005 ضمن تاكيد بر لزوم پشتكار و پايداري در كار، ‌از دانشجويان خواست تا فقط به كاري كه واقعاً و از صميم دل دوست دارند بپردازند و آن را تا آخر عمر پي بگيرند. جابز معتقد بود كه عشق و دلبستگي در وجود همه انسان­ها وجود دارد و تنها با عشق و علاقه است كه مي­توان بزرگ­ترين و اثر گذارترين نوآوري­ها را شكل داد.


اصل دوم: ايده­ هاي نو و بديع را به جهان عرضه كنيد،‌ درباره ديدگاه­تان جور ديگري بينديشيد.
استيو جابز در جايي گفته است: «ما بر روي تصورات و ايده­هايمان شرط­بندي مي­كنيم و هميشه براي ما «روياي بعدي» وجود دارد، ‌ما از تقليد و دنباله روي از ديگران بيزاريم». جورج برنارد شاو نيز چنين نوشته است: «تصور و تفكر نقطه آغازين آفرينش و خلاقيت است. شما همان چيزي را تصور مي­ كنيد كه دوست داريد وجود داشته باشد و همان چيزي خواهيد شد كه زماني تصور آن را در ذهن­تان مي­پرورانديد و همان چيزي را خواهيد داشت كه تصور داشتن آن را در ذهن­تان نقاشي كرده بوديد.» استيو جابز كسي بود كه به همه ثابت كرد دنياي هر كسي به اندازه تصورات و اهداف ذهني اوست. بلند نظري و آرزوهاي بزرگ استيو جابز تاثيري سحر آميز بر كساني كه با او كار مي­كردند، داشت.
استيو جابز اسطوره­اي بود كه هم خود ايده­ها و فكرهاي بزرگي را در ذهن پرورش داد و بعدها به واقعيت تبديل كرد و هم كساني كه با او كار مي كردند، ‌را به همين جهت سوق مي­داد. بسياري از اختراعات و نوآوري هاي شركت اپل از يك تصوير و ذهنيت ساده و ابتدايي سرچشمه گرفتند كه در محيط مناسب و ايده پرور شركت اپل پرورش يافتند و سپس به واقعيت تبديل شدند.

 

اصل سوم: مغزتان را به كار بيندازيد، درباره چگونه فكر كردن، ‌جور ديگر بينديشيد.
استيو جابز مي­ كوشيد تا با خالي كردن مغزش از تجربيات و دانش قبلي و سنتي، فضا را براي ايده­هاي نو و بكر باز كند و با كمك قضاوت­ ها و نگرش ­هاي جديد به آنها بپردازد. به عبارت ديگر، هنر جابز نه فقط «جور ديگر ديدن» بلكه «جور ديگر بر خورد كردن» با قضايا و پديده ­ها بود. اين جورديگر برخورد كردن با مسايل به واسطه فعاليت آزاد مغز براي تفسير وتعبير سيگنال­ هايي است كه دريافت مي­ كند. حال سؤال اینجاست که استیو جابز چه پرسش هایی را در ذهن خود مطرح می­ساخت و با یافتن پاسخ های مبتکرانه برای آنها به چنین موفقیت های بزرگی دست یافته است؟ به طور کلی استیو جابز در برخورد با هر پدیده ای چند سؤال بنیادین را در ذهن مطرح می ساخت، «چرا؟»، «چرا که نه؟»، «چطور؟» و «چه خواهد شد؟»
به عقیده بسیاری از مقامات ارشد شرکت اپل اگر همین سؤالات بنیادین و هدفمند استيوجابز نبود، محصولی به نام «آی پد» شاید هیچ گاه به وجود نمی آمد. استیو در یک جلسه به یاد ماندنی چند سؤال از حاضرین که همگی جزء بهترین مهندسان و مدیران شرکت اپل بودند پرسید و بدین وسیله زمینه­ساز طراحی و ساخت آی پد شد، آن سؤالات عبارت بودند از: «چگونه می­توان وسیله­ای برای مطالعه راحت­تر و لذت­بخش­تر کتاب ساخت؟»، «چرا وسیله­ای کوچک­تر از لپ تاپ و بزرگ­تر از تلفن همراه وجود ندارد؟» و اگر ما چنین وسیله­ای را بسازیم چه تغییری در جهان به وجود خواهد آمد؟» پاسخ­هایی که به این پرسش­های هوشمندانه داده شد زمینه ساز طراحی و تولید محصولی شد که دنیای چاپ و نشر سرگرمی و رسانه­ها را دگرگون ساخت و امکان به اشتراک گذاشتن عکس­ها و ویدئوها، مطالعه کتاب و جستجو در اینترنت را برای همگان فراهم کرد. استیو جابز ثابت کرد که آلبرت انیشتین به حق گفته است: «تصور مهم­تر از دانش است.»

اصل چهارم: رویاهای­تان را بفروشید، نه محصولات­تان را، درباره مشتریان­تان جور دیگری بیندیشید.
یکی از اصول پذیرفته شده در شرکت اپل که توسط استیو جابز نهادینه شده بود، عبارت بود از اینکه «افرادی که آنقدر دیوانه و جسور هستند که فکر می ­کنند می­ توانند دنیا را دگرگون سازند، همان کسانی هستند که چنین کرده و می­ کنند.» استیو جابز نمونه بارز و کامل چنین افرادی بود و هم او بود که در سخت­ ترین دوران به فریاد شرکت اپل رسید. او به مدیران و تصمیم­گیرندگان اپل یادآور شد که راز موفقیت این شرکت در شناسایی و درک مشتریان موجود و بالقوه شرکت و انگشت گذاشتن روی نقطه حساس آنها نهفته است. او گفت: «من می­دانم که شما هنوز به گونه ­ای دیگر می­ اندیشید و از تفکر خلاق خود سود می­برید، اما از یاد نبرید که مشتریان­تان نیز به گونه ­ای دیگر فکر می­کنند و دقیقا به همین دلیل است که مشتری شرکت اپل هستند. اگر ما مشتریان خود و نیازهایشان را به طور کامل بشناسیم می­توانیم آن چیزهایی را تولید کنیم که آنها می­خواهند و در جستجویش هستند. ما باید روی نقطه حساس مشتریان­مان و آنچه آنها را دیوانه و مدهوش می­سازد انگشت بگذاریم. ما باید به مشتریان­مان به عنوان کسانی که دنیا را به گونه­ای دیگر می­بینند و می­خواهند آن را تغییر دهند نگاه کنیم، نه اینکه فقط به فکر دلارهایی باشیم که از جیب آنها به حساب شرکت ریخته می ­شود».
استیو جابز بر این اعتقاد بود که مشتریان، نگران وضعیت شرکت­ها یا موقعیت­های آنها نیستند، بلکه آنچه مهم است، رضایت از محصولات، رویاها و اهداف خودشان است. بنابراین شرکت­ها می­بایستی محصولات و خدماتی را تولید نمایند که مورد نیاز و علاقه مشتریان بوده و خواسته­های فکری آنها را برآورده سازند. استیو جابز کسی بود که مشتریان شرکتش را به خوبی می­شناخت و از رویاها و آرمان­ هایشان اطلاع کامل داشت. در یک کلام، «آنها را جور دیگر می­دید».


اصل پنجم: به هزار چیز «نه» بگویید، درباره طرح هایتان جور دیگر بیندیشید
«ساده بودن» و «کاربردی بودن» دو ویژگی بارز تمام محصولات شرکت اپل به حساب می­آید که تا حد زیادی حاصل تراوشات ذهنی استیو جابز بود. او اعتقاد داشت، یک محصول هرچه کاربردی ­تر و در عین حال، ساده­تر باشد. بهتر می­تواند در گود رقابت باقی بماند.
یکی از ویژگی­های ممتاز استیو جابز این بود که ا به هزار چیز «نه» می­ گفت و می­کوشید تا بهترین ایده را برگزیند. دقت نظر و حساسیت بالای استیو جابز در انتخاب و راه اندازی خطوط تولید جدید، کم نظیر و به همین دلیل بود که شرکت 30میلیارد دلاری اپل در سال 2008 فقط 30 محصول تولید می­کرد. او از همه عوامل شرکت اپل می­خواست تا از خود بپرسند چه دلیلی وجود دارد که مردم محصول جدید شرکت را بخرند؟ یافتن پاسخی قانع کننده برای این سؤال می­تواند نوآوری­های شرکت را موفق و سازنده کند. جابز معتقد بود که اگر تمام مدیران، مهندسان و ایده­ پردازان شرکت اپل خود را به جای مشتریان شرکت قرار دهند، به کوچکترین جزئیات مرتبط با کار خود توجه کافی می­ کنند. بدین وسیله موفقیت شرکت تضمین خواهد شد.


اصل ششم: همیشه به دنبال آفرینش باشید، پس برای ایجاد تجربیات ناب و بکر، جور دیگر بیندیشید
استیو جابز در جایی گفته است: «فکر نکنید مردم هر کامپیوتری را می­خرند، آنها می­خواهند بدانند آن کامپیوتر چه کارهایی برای آنها انجام می ­دهد، این دقیقاً همان چیزی است که ما می­ خواهیم به همه جهانیان نشان دهیم».
هنگامی که استیو جابز پیشنهاد تأسیس نمایندگی­ های فروش محصولات اپل را مطرح ساخت، بسیاری از کارشناسان شرکت اپل با این ایده مخالفت کردند و این کار را بی ­فایده و یک نوع اتلاف انرژی و پول دانستند. اما استیو جابز یک تنه در برابر آنها ایستاد و از ایده خود دفاع کرد. هنگامی که پس از گذشت پنج سال همگان موفقیت چشمگیر این فروشگاه ­ها را دیدند به نبوغ و آینده ­بینی جابز ایمان آوردند. واقعیت امر اینجاست که آنچه متخصصان و تحلیل­گران مخالف ایده جابز بدان توجه کافی نداشتند این بود که شرکت اپل را با سایر شرکت­ های بزرگ دنیا مقایسه می ­کردند و فکر می­ کردند که هدف از تأسیس این فروشگاه­ ها فقط فروش محصولات شرکت است، اما آنچه در نظر استیو جابز از اهمیت بیشتری برخوردار بود تصویر و نگرشی بود که این فروشگاه­ ها با آن ظاهر باشکوه و خاصشان در ذهن بازدیدکنندگان پدید می ­آورد. در فروشگاه­ های شرکت اپل ویژگی­های مشترکی چون فضای باز، روشن، مطبوع، دیوارهای شیشه­ ای و میزهای چوبی خوش رنگ به چشم می­خورد. در این فروشگاه­ ها مشتریان این امکان را داشتند تا چندین ساعت پشت کامپیوترهای در معرض فروش بنشینند و با آن کار کنند و با کمک آی پد چند صفحه از کتاب مورد علاقه­ شان را مطالعه نمایند. در این فروشگاه­ ها با بهترین نوشیدنی­ها و غذاها از مشتریان به صورت رایگان پذیرایی به عمل می­آمد. در این مکان­های رویایی خبری از صف­های طولانی برای خرید محصولات و پرداخت صورت حساب­ها نیست، چرا که تمام پرداخت­ها با کمک پایانه­ های پرداخت بی­سیم و از راه دور صورت می­گیرد. بنابراین بی دلیل نیست که اغلب کسانی که تجربه یک بار بازدید از فروشگاه های اپل را داشته اند بارها این تجربه را تکرار کرده­ اند و خواهند کرد.
آری آنچه استیو جابز در شرکت­ های اپل نهادینه ساخت استفاده از هر امکانی برای الهام ­بخشی و آفرینش تجربیات منحصر به فرد در ذهن مشتریان درباره اپل بود.


اصل هفتم: پیام­تان را بیافرینید. درباره داستانتان جور دیگر بیندیشید.

بسیاری استیو جابز را یک سخنران و ایده پرداز بزرگ می­دانند که همگان را مسحور گفتار و نوشتار خود می­ کرد.
استیو جابز قصه گویی قهار و چیره دست بود که با مهارت تمام می­توانست پیامی را که آفریده بود در ذهن مخاطبین، سرمایه­ گذاران، مشتریان و مدیران شرکت اپل به طور خاص و تمام مردم جهان به طور عام نهادینه کند و آنها را در سفری رویایی و جادویی درمیان جاذبه­ های محصولات اپل با خود همراه سازد و متقاعدشان می­کرد که محصولات اپل تفاوت­ های بسیاری با محصولات مشابه دارد.
نبوغ شگفت انگیز استیو جابز در آفرینش پیام و القای آن به همگان را می­توان در سال 1981 مشاهده کرد. در اوایل آن سال کمتر از 10درصد آمریکایی­ ها شرکت اپل را می­ شناختند درحالی که شرکت آی بی ام (IBM) شرکتی شناخته شده و صاحب نام در آمریکا بود. کمتر کسی در آن زمان در شرکت اپل سودای رقابت با IBM را در سر می ­پروراند اما استیو جابز اندیشه­ هایی بزرگ را دنبال می­کرد. او متن خوشامدگویی معناداری تنظیم کرد و آن را در یک صفحه کامل از وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز به چاپ رساند. در این پیام شرکت اپل، ضمن خوشامدگویی به IBM به خاطر ورودش به دنیای کامپیوترهای شخصی، به این شرکت (و البته خوانندگان) یادآوری کرد که این شرکت اپل بود که سیستم کامپیوترهای شخصی را اختراع کرده است. متن این پیام خواندنی و هوشمندانه به شرح زیر است:

«آی. بی. ام خوش آمدی؛
به جذاب­ترین و حیاتی­ ترین بازاری که پس از انقلاب کامپیوتر در 35 سال پیش به وجود آمده است، خوش آمدید. در اینجا لازم است به شما به خاطر نخستین کامپیوتری که ساخته­ اید تبریک بگویم، ما می­ توانیم با انتقال قدرت واقعی کامپیوتر به دستان مردم به آنها کمک کنیم تا بهتر کار کنند، بیندیشند، بیاموزند و لذت ببرند. ما در شرکت اپل چشم انتظار رقابتی داغ و جانانه و البته سالم و مسئولانه هستیم تا پیشرفته­ ترین تکنولوژی­ ها را به جهانیان عرضه داریم و به مسئولیت اجتماعی خود برای ارتقای بهره­ وری افراد و افزایش سرمایه اجتماعی عمل کنیم.»
بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان دنیای تبلیغات و بازاریابی بر این اعتقادند که آن پیام خوشامدگویی شرکت اپل به شرکتی که ده برابر بزرگتر از خود بود نقش بسزایی در رشد و شهرت شرکت اپل داشت. به نحوی که تا پایان همان سال (1981) بیش از 80 درصد آمریکایی ها، اپل را می ­شناختند و اخبار مربوط به آن شرکت را دنبال می­ کردند. بنابراین جای شگفتی ندارد که هم اکنون حجم شرکت اپل از مجموع شرکت­ های IBM و HP بیشتر است.

 
استیوجابز در مصاحبه­ ای ماندگار با خبرنگار نیویورک تایمز از یکی از عادات شخصی و دیرینه­ اش سخن گفت که شاید مهمترین راز نوآوری و پیشرفت او باشد. او در این مصاحبه گفته است: «هر روز صبح که از خواب برمی­خیزم، در مقابل آیینه می ­ایستم و از خود می­پرسم، اگر امروز آخرین روز زندگی­ ا م باشد آیا مصمم هستم تا آنچه را که اراده کرده­ ام تحقق بخشم؟»




1000509261001_1822941199001_BIO-Biography-31-Innovators-Steve-Jobs-115958-SF.jpg